Szanowni klienci

W związku z tym, iż w ostatnim czasie, obserwuje się zwiększoną liczbę sytuacji, w której Klient ujawnił, że padł ofiarą socjotechniki zastosowanej wobec niego przez oszustów, poniżej kilka ważnych informacji na ten temat.

Celem oszustów jest kradzież pieniędzy z rachunku bankowego. Przestępcy wyłudzają od swoich ofiar dane kartowe, identyfikatory do kanałów zdalnych, hasła, kody SMS, PIN itp.

Poniżej wybrane sposoby działania sprawców, które w ostatnim czasie są przedmiotem zgłoszeń Klientów:

1. Sprzedaż przedmiotów przez OLX

  • Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży przedmiotu. Kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora np. WhatsApp i wykazuje zainteresowanie kupnem przedmiotu. Dostajesz od niego gotową instrukcję:

Uważaj! To oszustwo, link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić dane swojej karty płatniczej.

Nie klikaj!  

Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić potencjalną ofiarę do przekazania danych karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie danych, by móc okraść potencjalną ofiarę.

2. Oszustwo "na Netflixa"

Kolejną manipulacją przestępców stosowaną wobec Klientów Banków jest oszustwo „na Netflixa”.

Pod pretekstem zawieszenia konta u dystrybutora filmów Netflix, oszuści nakłaniają potencjalną ofiarę do przekazania danych umożliwiających dokonanie oszukańczych transakcji kartowych.

Oto jeden z przykładów tego typu fałszywej wiadomości:

3. Wyłudzenie danych pod pretekstem wysokiego zarobku – fraudy inwestycyjne

W tego typu wyłudzeniach oszuści oferują szybki i wysoki zysk dzięki inwestycji w kryptowaluty lub na rynku Forex, zyski „dla każdego”, bez względu na poziom wiedzy o rynkach finansowych. Oszuści informują o konieczności: dokonania pierwszej wpłaty tzw. opłaty rejestracyjnej, przesłania skanów dokumentów tożsamości, selfie z dokumentem tożsamości, instalacji aplikacji na telefonie lub komputerze. Oszuści nakłaniają potencjalną ofiarę do inwestowania pieniędzy w coraz to wyższych kwotach oferując szybkie zyski. W rezultacie ofiara traci wszystkie oszczędności.

Co prowadzi do utraty pieniędzy?

  • Postępowanie wg zaleceń oszustów (na to liczą),
  • Pośpiech (w końcu czas to pieniądz),
  • Przepisywanie zawartości kodów SMS z wiadomości z Banku (przestępcy liczą na to, że nie doczytasz treści wiadomości z Banku, nie zastanowisz się nad tym na co wyrażasz zgodę i, że podasz wszystko o co Cię poproszą na fałszywej stronie).

 

W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Infolinią BBS-Banku:

  • 94 314 09 66 lub 504 460 555

lub infolinią SGB: 

  • 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
  • 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)
JSN Epic is designed by JoomlaShine.com