Komunikaty o bezpieczeństwie

Szanowni Państwo,

Ostrzegamy przed fałszywą stroną, na której oszuści oferują zwrot 300 zł za szczepienie. Jeżeli Klient wprowadzi tam swoje hasło do banku, trafi ono bezpośrednio do oszustów, którzy wykorzystają je do kradzieży środków.

Wygląd strony jest łudząco podobny do rządowych witryn. Użyto na niej polskiego godła i napisu "gov.pl", używanego przez państwowe instytucje. Na stronie możemy przeczytać: "Odbierz 300 zł za szczepienie od Prezydenta Andrzeja Dudy". Pieniądze mają pochodzić z nieistniejącego programu "Wsparcie", uruchomionego rzekomo 12 stycznia 2022 roku. Oszukańcza strona informuje, że otrzymają je "wszyscy Polacy, którzy przeszli pełen cykl szczepienia".

Niebezpieczna strona:

gov.pl-covid[.]pl

Sprzedajesz coś przez OLX, Vinted czy Allegro? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży, a kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora (np. WhatsApp) i chce kupić przedmiot? Później możesz dostać od niego link na WhatsAppie do rzekomego odbioru pieniędzy:

albo instrukcję wraz z linkiem na Twój adres e-mail:

 

Uważaj! To oszustwo. Link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić swoje dane do logowania. Ta strona łudząco przypomina stronę logowania do Twojego Banku. Jeśli ujawnisz na niej swój login, hasło oraz kod SMS – te dane trafią bezpośrednio do oszusta.

Nie klikaj!  

Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić Cię do przekazania danych Twojej karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić Cię o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie Twoich danych, by móc Cię okraść. Jeśli nie będziesz postępował według oczekiwań oszustów – 1:0 dla Ciebie!

Nie podawaj żadnych kodów z wiadomości SMS od banku!

Możesz dostać wiadomość z kodem SMS dotyczącym aktywacji aplikacji mobilnej na nowym urządzeniu. To oszust próbuje na swoim urządzeniu aktywować aplikację mobilną. Jeśli mu się to uda – będzie mógł zmienić limity dla Twojej karty, limity przelewów oraz aktywować usługę BLIK i w ten sposób wyprowadzić pieniądze z Twojego konta.

Zadbaj o to, na co masz wpływ

Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że przedstawiona okazja jest podejrzana – wycofaj się z niej.

Pamiętaj:

  • czytaj SMS-y od Banku. Zwracaj uwagę na to, co autoryzujesz. Jeśli w treści SMS-a informujemy, że aktywujesz aplikację SGB mobile – a tego nie zlecasz, to właściwie pewne, że na Twoim koncie bankowym jest zalogowany oszust.
  • nie otwieraj linków, które rzekomo mają pozwolić na odbiór pieniędzy za wystawiony przez Ciebie przedmiot.
  • rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem czy aplikacją, np. WhatsApp, e-mail.

Jeśli podejrzewasz, że padłeś ofiarą oszustwa przerwij transakcję i skontaktuj się z Infolinią BBS-Banku:

  • 94 314 09 66 lub 504 460 555

lub infolinią SGB: 

  • 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
  • 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)






 

Szanowni klienci

W związku z tym, iż w ostatnim czasie, obserwuje się zwiększoną liczbę sytuacji, w której Klient ujawnił, że padł ofiarą socjotechniki zastosowanej wobec niego przez oszustów, poniżej kilka ważnych informacji na ten temat.

Celem oszustów jest kradzież pieniędzy z rachunku bankowego. Przestępcy wyłudzają od swoich ofiar dane kartowe, identyfikatory do kanałów zdalnych, hasła, kody SMS, PIN itp.

Poniżej wybrane sposoby działania sprawców, które w ostatnim czasie są przedmiotem zgłoszeń Klientów:

1. Sprzedaż przedmiotów przez OLX

  • Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży przedmiotu. Kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora np. WhatsApp i wykazuje zainteresowanie kupnem przedmiotu. Dostajesz od niego gotową instrukcję:

Uważaj! To oszustwo, link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić dane swojej karty płatniczej.

Nie klikaj!  

Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić potencjalną ofiarę do przekazania danych karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie danych, by móc okraść potencjalną ofiarę.

2. Oszustwo "na Netflixa"

Kolejną manipulacją przestępców stosowaną wobec Klientów Banków jest oszustwo „na Netflixa”.

Pod pretekstem zawieszenia konta u dystrybutora filmów Netflix, oszuści nakłaniają potencjalną ofiarę do przekazania danych umożliwiających dokonanie oszukańczych transakcji kartowych.

Oto jeden z przykładów tego typu fałszywej wiadomości:

3. Wyłudzenie danych pod pretekstem wysokiego zarobku – fraudy inwestycyjne

W tego typu wyłudzeniach oszuści oferują szybki i wysoki zysk dzięki inwestycji w kryptowaluty lub na rynku Forex, zyski „dla każdego”, bez względu na poziom wiedzy o rynkach finansowych. Oszuści informują o konieczności: dokonania pierwszej wpłaty tzw. opłaty rejestracyjnej, przesłania skanów dokumentów tożsamości, selfie z dokumentem tożsamości, instalacji aplikacji na telefonie lub komputerze. Oszuści nakłaniają potencjalną ofiarę do inwestowania pieniędzy w coraz to wyższych kwotach oferując szybkie zyski. W rezultacie ofiara traci wszystkie oszczędności.

Co prowadzi do utraty pieniędzy?

  • Postępowanie wg zaleceń oszustów (na to liczą),
  • Pośpiech (w końcu czas to pieniądz),
  • Przepisywanie zawartości kodów SMS z wiadomości z Banku (przestępcy liczą na to, że nie doczytasz treści wiadomości z Banku, nie zastanowisz się nad tym na co wyrażasz zgodę i, że podasz wszystko o co Cię poproszą na fałszywej stronie).

 

W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Infolinią BBS-Banku:

  • 94 314 09 66 lub 504 460 555

lub infolinią SGB: 

  • 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
  • 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)

Uwaga na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon – podszywanie się pod pracowników Banku nadal groźne!

Ponownie ostrzegamy przed przestępcami podającymi się za pracowników banku. Osoby te przez telefon wyłudzają poufne dane dotyczące haseł, kodów PIN/SMS. Jak to robią? Informują rozmówcę, że dane te potrzebne są do zwiększenia bezpieczeństwa lub przeprowadzany jest test działania bankowości. Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by w Waszym telefonie wyświetlił się numer infolinii Banku lub zaufanego pracownika Banku! Dla uwiarygodnienia swojej legendy mogą podawać się za pracowników IT lub bezpieczeństwa.

W rzeczywistości celem oszustów jest m.in. zdobycie danych do logowania/narzędzia autoryzacyjnego lub innych cennych danych, które nie powinny być upublicznione osobom postronnym!

Przypominamy, że pracownik Banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji.

W przypadku, gdy:

  • odbierzesz podejrzany telefon od osoby podającej się za pracownika banku,
  • masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych,
  • podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie,

skontaktuj się z bankiem!

Pamiętaj – nie podawaj nigdy przez telefon nadmiarowych informacji, nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji. Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką Banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia).

Strona 1 z 3

JSN Epic is designed by JoomlaShine.com