Komunikaty o bezpieczeństwie

Informujemy o kolejnym sposobie działania oszustów. Tym razem mamy do czynienia z podszyciem się przez przestępcę pod pracownika z tzw. „działu technicznego”.

Na czym polega oszustwo?

Dzwoniący podaje się za pracownika „działu technicznego”. Aby być wiarygodnym oszust informuje potencjalną ofiarę, że rozmowa jest nagrywana. Podczas rozmowy prosi o podanie poufnych danych karty płatniczej, o podanie loginu i hasła do bankowości elektronicznej, pyta o dowód tożsamości, o zwyczaje podczas dokonywania zakupów np. jak często ofiara dokonuje transakcji w internecie, czy pobiera potwierdzenia zakupów kartą. Zdarza się również, że oszust nakłania ofiarę do zainstalowania na telefonie bądź komputerze aplikacji zewnętrznej uzasadniając, że to dla bezpieczeństwa konta. Po zainstalowaniu takiej aplikacji oszuści mogą przejąć kontrolę nad urządzeniem ofiary i przejąć dane, np.: login, hasło, kod z sms-a autoryzacyjnego.

Oszustom zależy na tym, żeby okraść swoją ofiarę a nawet zaciągnąć zobowiązania finansowe w imieniu Klienta.

Jeśli dzwoniąca osoba wypytuje się o poufne dane i masz wątpliwości co do autentyczności połączenia:

  • rozłącz się,
  • upewnij się, że rozmowa została rozłączona,
  • zadzwoń do Banku i przedstaw sprawę w celu potwierdzenia czy poprzedni telefon był z działu technicznego Banku.

Przypominamy:

  • nie podawaj nikomu loginów, haseł, środków uwierzytelniających umożliwiających dokonanie przelewu pieniędzy,
  • uważnie zapoznawaj się z opisem kodów autoryzacyjnych wysyłanych z banków w celu zatwierdzenia wykonanej operacji,
  • nie instaluj dodatkowego oprogramowania by poprawić dostępność usług bankowych,
  • pamiętaj, aby zawsze po zakończeniu korzystania wylogować się ze swojej bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej,
  • poproś rozmówcę o podanie imienia i nazwiska oraz zanotuj numer telefonu, z którego dzwoni.

 

JSN Epic is designed by JoomlaShine.com